Besparen op teksten geen goed idee

Waarom besparen op teksten toch maar geen goed idee is

Je bent ondernemend en je wil wat. Een eigen bedrijf, een start-up, een webshop runnen. Website, design, strategie en de passende socialmediakanalen in the pocket en je bent vertrokken. En wat met de content? Daarover wordt niet altijd even hard nagedacht of zelfs vaak vergeten en bijgevolg snel zelf geschreven. Wij vertellen je graag honderduit waarom je beter niet bespaart op je teksten.

Je kan best een vlotte pen hebben en aardig overweg kunnen met de dt-regels, er komt net iets meer kijken bij het schrijven van (goede) teksten. We zetten het woordje goed tussen haakjes, want eigenlijk moet elke tekst gewoon per definitie een goede tekst zijn. Goed in alle opzichten:

Schrijf in de taal van je doelgroep

Ben je een hip en jong bedrijf dat zich bezighoudt met ecologische producten, schrijf je beter niet in de u-vorm. Denk na over wat je potentiële klant zoekt en vertaal deze noden in voordelen.

Storytelling

Deze zie je ongetwijfeld vaak passeren. Storytelling, oftewel verhalen maken. Mensen zijn hongerig naar verhalen en verslinden graag content die voor hen relevant is. Zelfs technische en droge taal kan je makkelijk vertalen naar een begrijpbaar en pakkend verhaal.

SEO-proof

Het zegt je misschien niet meteen iets, maar het is wel degelijk belangrijk. Het is misschien wel de belangrijkste reden om een copywriter aan te spreken. Je wil namelijk klanten naar je website lokken en ze daar graag even houden. Waarom zou je anders geld investeren in een mooie website. Hoe prachtig en overtuigend ook, je potentiële klanten moeten eerst en vooral de weg vinden naar je site of webshop.

De content van je website moet niet enkel leuk geschreven zijn, het moet voornamelijk de juiste zoekwoorden bevatten. Net genoeg zodat het niet opvalt of storend is. Waarom zijn die zoekwoorden zo belangrijk? We gaan je besparen van alle technische details, maar in een notendop zijn zoekmachines zoals Google non-stop bezig met het scannen van websites en ze daar vervolgens op te beoordelen. Is de content van je website relevant, begrijpt Google waarover je website gaat, door o.a. de juiste zoekwoorden te gebruiken, dan krijg je een hoge(re) score en een betere plaats in de zoekresultaten. We willen allemaal op pagina 1 staan pronken met ons bedrijf of diensten, maar daarvoor is dus een goede seo-strategie nodig. To break it down to you; zonder seo-optimalisatie op je website, kan je ‘m even goed niet online zetten.

Content matters​

Je teksten, in eender welke vorm of waar ze ook zullen verschijnen, zijn belangrijk. Ze moeten je klanten bij de keel grijpen en hen niet loslaten. Je website, je blogs, je brochures, je social copy, zelfs je microcopy en daarmee bedoelen we de allerkleinste tekst die je klant te zien krijgt. Denk maar aan foutmeldingen op je website, bedankmails bij het plaatsen van een bestelling of tekst op buttons. Elke kleine tekst die jij de wereld uitstuurt, laat een gevoel achter bij de surfer en heeft een directe impact op het wel of niet ondernemen van een actie.

Denk dus maar twee keer na als je volgende keer zou beslissen het schrijven van teksten te skippen. Een goede copywriter kost lang niet zoveel als je misschien zou denken en dat geld heb je vast snel weer terugverdiend. Een prachtige website die wellicht ook behoorlijk wat heeft gekost zonder goede tekst is tenslotte ook zonde.

Ben jij nog op zoek naar een goede copywriter of storyteller die je kan helpen bij het schrijven van je teksten? Contacteer ons en we zorgen dat jouw content alvast goed zit!

Ons ander nieuws