De gids voor jouw huisstijlgids

Huisstijl laten ontwerpen

Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hoe worden de identiteit en kernwaarden van jouw bedrijf uitgestraald? Hoe zorg je dat je als bedrijf een eenduidig beeld naar de wereld uitdraagt? Een professionele huisstijl biedt het antwoord op deze vragen. Het doel van een huisstijl bestaat er namelijk uit om duidelijk te maken wie je bent en waar je voor staat. In dit artikel zetten we de belangrijkste bouwstenen op een rijtje om een goede huisstijl te ontwerpen en geven we een aantal key tips en tricks om een sterke huisstijlgids op te maken.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden​

Een huisstijl moet passend zijn bij het imago van jouw bedrijf. Het beschrijft het DNA van jouw bedrijf en de kernwaarden waarvoor je staat.

Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk en dit maakt net dat het zo belangrijk is dat je in één oogopslag de identiteit van je bedrijf kan overbrengen. Wat voor de ene organisatie een goede huisstijl is, zal dit misschien niet zijn voor een ander bedrijf.

Bij huisstijl denken we vaak meteen aan een logo. Zorg dat jouw logo perfect aansluit bij je bedrijf.

Een logo alleen is niet genoeg. Voor een goede huisstijl heb je een combinatie nodig van kleuren, typografieën, stijlelementen, foto's...

Volg niet klakkeloos de laatste trends. Je wil je onderscheiden van de concurrentie, niet opgaan in de massa. Durf creatief te zijn.

Een huisstijl moet kunnen evolueren. Blijf je huisstijl daarom ontwikkelen.

Rules are not meant to be broken

Een logo en huisstijl ontwerpen is één ding, maar die huisstijl ook consistent gebruiken is vaak een ander verhaal. Om een consistent gebruik te waarborgen, is een huisstijlgids of huisstijlhandboek een ideale tool. Het zorgt ervoor dat jouw huisstijl door iedereen op dezelfde manier gebruikt wordt.

Bovenstaande richtlijnen zijn je ongetwijfeld niet onbekend. Na de corona-uitbraak hadden we als doel zoveel mogelijk coronabesmettingen te voorkomen. Om dit te bereiken was het belangrijk dat alle mensen deze richtlijnen zo goed mogelijk zouden volgen. Er wordt niet alleen uitgelegd wat je moet doen, maar ook wat je niet mag doen. Deze richtlijnen werden met iedereen gedeeld, zodat iedereen weet wat van hen verwacht wordt.

Op diezelfde manier wordt een huisstijlgids gebruikt, maar dan met als doel het correcte gebruik van jouw huisstijl te garanderen: hoe moet het logo gebruikt worden? Hoe moet het niet gebruikt worden? Welke kleurcodes kunnen gebruikt worden? Welke lettertypes behoren binnen de huisstijl? Al deze zaken dienen beschreven te staan in jouw huisstijlgids.

Mensen kunnen jouw huisstijl alleen maar op de juiste manier gebruiken als ze weten hoe het gebruikt moet worden. Zorg er dus voor dat jouw huisstijl toegankelijk is voor iedereen die het nodig heeft, zowel voor interne als externe partijen.

Laat nu je huisstijl gids door ons ontwerpen, neem vrijblijvend contact met ons op.

Ons ander nieuws